....::::ShababGamed::::....

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

المنتدي الرسمي لاتحاد طلاب كلية السياحة والفنادق

....::::ShababGamed::::.... .............................اقام اتحاد الطلاب اول حفلاته بالكليه بتشريف أ.د/محمود أحمد حمزة عميد الكلية وكان الحفل ناجحا جدا مما جعل من السهل عمل العديد من الحفلات الابام القادمه...............::::ShababGamed::::.... ..........مع بدا دخول طلاب الفرقة الاولي علي امتحانات نصف الترم وحرصا من اتحاد طلاب الكلية علي افاده الطلاب اخذ اتحاد الطلاب وعد من معظم اعضاء هيئة التدريس بأمداد المنتدي بطريقة الامتحان والماده المححده للامتحان...............::::ShababGamed::::.... ............يعلن اتحاد الطلاب عن مسابقة (سوبر ستار الكلية)وهي مسابقة في الغناء والتلحين والتاليف والشعر والالقاء مع العلم ان هناك جوائز للفائزين وعمل حفل للموهبه التي تم اختيارها من الكلية............::::ShababGamed::::....تقرر عقد اجتماع اسرة شباب المستقبل يوم الاحد القادم الموافق 1/11/2009في تمام الساعه 12ظهرا بالكلية ..............::::ShababGamed::::.... 

2 مشترك

لو بطلنا نحلم نموت

????
    زائر

طلب لو بطلنا نحلم نموت

مُساهمة من طرف ???? الخميس يوليو 02, 2009 3:35 pm

لو بطلنا نحلم نموت Dream__

لو بطلنا نحلم نموت دى كانت بعض الكلمات التى كونت جملة فى اغنية للمطرب محمد منير غناها من حوالى 10 سنين .. كلمات كان كل هدفها و كل معانيها انها توصل للانسان انه لازم يحلم لانه بحلمه حيبعث حياته من جديد و توقف الاحلام سيؤدى الى هلاكه لامحالة ولكن .. اذا كان تاخر محمد منير فى اصدار هذه الاغنية لمدة هذه العشرة سنين لعلم ان هذه الاغنية ما هى الا خداع × خداع ..

لان و بكل بساطة حلمنا ؛ حلمنا بان يكون لبلدنا مكان وسط الدول الكبرى و الحمد لله الحلم اتقلب لكابوس بعد الاهانات الدولية اللى اتقدمت لينا من مختلف الدول و ابسطها اسرائيل و عدم توقفها عن العدوان على غزة ..

حلمنا و حلم كل شاب انه يسافر لاوروبا بس الحلم اتقلب لكابوس بيلاقى نفسه فيه وسط ميه لونها ازرق غامق تقترب للاسود تقول له انت هالك لا محالة ..

حلمنا بتحرير سينا و فى لحظة ظنينا ان الحلم اتحقق بس فقنا على كابوس ان الاسرائيلى واقف جنبى بيشترى خضار جنبى من نفس المحل و لو قلتله اطلع بره حروح ورا الشمس ..

حلمنا بان الناس تعيش و تتخلص من الفقر و كل اسرة فقيرة فى مصر بتحلم انها تسيب العشوائيات و تسكن فى شقق و للاسف برده بيفوقوا على كابوس انهم بقالهم اكتر من 30 سنة عايشين فيها و انهم بدل ما كانوا عشة او عشتين يمثلوا عشوائيات اصبحوا الاف زى الفران و الخنازير بيكلوا الزبالة ..

حلمنا اننا نخفض من عدد السكان و الزحام و نفوق على كابوس اننا بقينا 85 مليون فرد ..

حلمنا اننا نقضى على السحابة السوداء التى تغطى القاهرة و اعتقدنا ان الحلم اتحقق بس الحقيقة انه اتقلب لكابوس بيقول ان السحابة السوداء بتغطى مثر كلها حاليا ..

حلمنا بالقضاء على الفيروسات القاتلة و فقنا على كوابيس مش كابوس واحد؛اخدوا اسماء زى السارس و انفلونزا الطيور و انفلونزا الخنازير ..

حلمنا اننا نوصل لكاس العالم و فوقنا على كابوس بيقول ان مصر حتنظم داس العالم بل ان البعض صدق الحلم و فقنا على كابوس مكتوب بالحروف اللاتنية و ينطق باللاتينى باسم " زيرو " و يرسم هاكذا o و للاسف البعض تجاهل ان معناه بالعربى صفر ..

حلمنا ان الامية تنتهى و ان الكل يعرف القرائة و الكتابة و فقنا على كابوس بيقول ان الكل عرف القراءة و الكتابة بس مستواهم الاخلاقى فى انهيار ..

للاسف حلمنا احلام كتير و كتير و كلها بتتقلب كوابيس و فى اللحظة دى عرفت ان كلام الاغنية غلط × غلط لان الحلم بيتقلب لقابوس بيقتل بالبطىء زى سم الافعى بالظبط بس فى الاخر ارجع و اقول انا ليه اغلطه مهى مجرد اغنية زى اى اغنية ..

كلامى ده مش دعوة للتوقف عن الاحلام لان الحلم بيداهم اى شخص و لو اراد التوقف عنه فلديه سبيل واحد هو عدم النوم و لن يستطيع ..

بل كلامى ده دعوة للتعقل فى الاحلام

بقلم / مصطفى الغندور
    هتلر
    هتلر
    V i P
    V i P

ذكر
    العمل/الترفيه : محلل اجتماعى
    المزاج : مرح

طلب رد: لو بطلنا نحلم نموت

مُساهمة من طرف هتلر الخميس يوليو 02, 2009 6:34 pm

كلامك منطقى لكنه لا ينفع ان تقوله الان
    1- ماذا يتبقى لنا بعد كل هذه الاحصائيات الفظيعة التى تخبرنا بها سوى الحلم والامل
    2- كل ما قلته صحيح 100% لكن لا تهدم الامل الذى يعيش عليه الانسان ودعنى اذكرك بقصة الموظف الذى اغلق عليه باب الثلاجة فاعتقد انه هالك مع انها لم تكن موصلة بالكهرباء الا ان الاحساس بالضياع يؤدى الى الموت
    3- دائما نذكر السلبيات فقط مع كثرتها مع نسيان الايجابيات مع قلتها ولكنها هامة التاثير اذ علينا ان نذكر الناس بالخير دائما حتى نحثهم على عمل الخيرات لا ان نفتح لهم ابواب الشر ليغرقوا فى اهواله
    ارجو ان اكون اوصلت وجهة نظرى
    شكرا لك لتقبل مرورى
    ????
    زائر

مُساهمة من طرف ???? الجمعة يوليو 03, 2009 3:07 pm

يا رجب انا مقلتش اننا نبطل نحلم و قلت ان ده مستحيل بس دعيت فى كلامى الى التعقل فى الاحلام و عدم الشرود فيها الى ما هو مستحيل و غير واقعى ..

الناس فى مصر للاسف بيفكروا و بيحلموا بعواطفهم مش بعقلهم و ده لازم يتغير لان الحلم بعواطف بيتقلب الى كابوس ..

اما قصة الرجل فهو فقد الامل فى الحياة و الامل مش متلازم مع الحلم لان الامل بيكون شىء واقعى من الممكن ان يحدث اما الحلم فهو ضرب من الخيال ..

قولى يا رجب انت فين دلوقتى ..

شكرا لمرورك و يا ريت متكتبش باللبنى تانى smile
    mr_hellboy
    mr_hellboy
    مواطن فعال
    مواطن فعال

ذكر
    العمل/الترفيه : المزاولات
    المزاج : عالى جدا

مُساهمة من طرف mr_hellboy الجمعة يوليو 03, 2009 5:24 pm

ايه حالة اليأس الفظيعة دى

لا طبعا

مينفعش كده

انا كنت مؤمن بخأ العبارة اللى بتقول بص لنصف الكوباية المليان وما تبصش لنصف الكوباية الفاضى

بس تاكد يا ديشا ان المقولة دى صحصحة

عن تجارب شخصية
    ????
    زائر

مُساهمة من طرف ???? الجمعة يوليو 03, 2009 5:46 pm

يا هادى لا حالة ياس ولا حاجة العملية و ما فيها ان فيه شىء غلط احنا بنعمله بيقتلنا زى اللى بياكل الطير و هو عارف انه فيه انفلونزا الطيور ..

انا مش ببص لنص الكباية الفاضى ولا حاجة انا بسعى لتعديل اخطاء و تحكيم عقلنا فى امور كثيرة و تحكيم عقلنا عن طريق دراسة المواقف و القوانين اللى بتحكمها ..

و المثل صح بتاع بص لنص الكباية المليان بس تعمل ايه لو النص ده ملوث هل حتحاول تنقيه ام حتحاول تزوده ميه ؟؟ ده بالظبط اللى بيحصل اننا بنحاول اننا نزود نص الكباية الملوث ميه و بالتالى لما بنشرب منها بنموت اما لو نقينا النص المليان حيكون افضل و ده اللى انا عاوز اعمله يعنى بدل ما نشرد فى احلامنا المستحيلة نحلم احلام واقعية ..

شكرا لمرورك
    هتلر
    هتلر
    V i P
    V i P

ذكر
    العمل/الترفيه : محلل اجتماعى
    المزاج : مرح

مُساهمة من طرف هتلر الجمعة يوليو 03, 2009 7:05 pm

ELGanDoor كتب:
    يا رجب انا مقلتش اننا نبطل نحلم و قلت ان ده مستحيل بس دعيت فى كلامى الى التعقل فى الاحلام و عدم الشرود فيها الى ما هو مستحيل و غير واقعى ..

الناس فى مصر للاسف بيفكروا و بيحلموا بعواطفهم مش بعقلهم و ده لازم يتغير لان الحلم بعواطف بيتقلب الى كابوس ..

اما قصة الرجل فهو فقد الامل فى الحياة و الامل مش متلازم مع الحلم لان الامل بيكون شىء واقعى من الممكن ان يحدث اما الحلم فهو ضرب من الخيال ..

قولى يا رجب انت فين دلوقتى ..

شكرا لمرورك و يا ريت متكتبش باللبنى تانى smile

شكرا على ردك يا ديشا
    انا هنا فى اسكندرية
    شغال فى محل عمى
    وبالنسبة للون
    فانا بحب التغيير
    ????
    زائر

مُساهمة من طرف ???? الجمعة يوليو 03, 2009 7:27 pm

يا واد انت يا محب التغيير

طب بما انك هنا ما تنضم معانا فى تدريبات الصداقة ؟؟

الوقت/التاريخ الآن هو الثلاثاء أكتوبر 08, 2024 12:30 pm